Styrelsens ledamot Fredrik presenterar sig

  • Inläggsförfattare:
I år har vi bara fått in en ny ledamot i styrelsen, Fredrik Wilkens. Då Fredrik haft många Storebrobåtar och varit med i SRCC under många år, är vi mycket glad för att han från och med i år tagit en plats i styrelsen som ledarmot. Vi har därför bett Fredrik att presentera sig själv och sitt intresse för båtlivet och anknytning till klubben och Storebrobåtarna.
 
 
Presentation:
Varit medlem i klubben sedan 2005 och inne på min 5:e Storebro:
Sololà: Solö Lyx III
Nausikaa: Storebro 31 Adriatic
Grace: Storebro 340 Adriatic
Caramba: Storebro 430 Baltic
Ytoca: Storebro 470 (nuvarande)
Den senaste kom i min ägo förra året (2020) efter att jag varit båtlös under 5 år, då jag och min hustru Stella bodde i södra Frankrike. Efter att vi flyttade tillbaka till Sverige kände vi ett starkt behov av Storebro igen och det blev denna gång en 470.
 
 
Till vardags är jag delägare och VD i ett kapitalförvalningsbolag. 
Jag är uppvuxen på somrarna i Torekov, med därtill hörande seglingsskolning. Har seglat litet genom åren, bl.a. ett Gotland Runt, men när det blev dags för den första egna båten blev det motorbåt. Jag sökte något klassiskt att färdas värdigt i och fastnade för Solö Lyx. Jag hittade en Solö Lyx III i hyfsat originalskick som inköptes på Tullinge Båtsällskap. Det blev en start på ett långt förhållande till Storebros fina båtar. 
 
Man kan lugnt säga att vi var minst på Jolpen. Jag minns väl ett av våra första besök då vi låg bredvid Arne Christensens Kiara, en 515. Vår Solö såg ut som en mygga. Men hon var ändå snyggare! Efter några år bestämde vi oss för att byta upp oss och hittade en 340 Adriatic i fantastiskt fint skick i Strömstad som vi köpte av dess norska ägare (vi har fortfarande kontakt). Vi körde den hem genom Göta Älv, Vänern och Göta Kanal. 
 
Större Storebro gav mersmak och när det kom ut en 430 Baltic till salu hos Göran Johansson på Malmön så fattade vi ett snabbt beslut att slå till. Båten levererades i Göteborg, vilket innebar att det blev favorit i repris med Göta Älv (i och för sig en ganska tråkig älv) och sedan Göta Kanal. En till fantastisk resa! 430 var verkligen en flytande sommarstuga och vi vande oss snabbt vid att bara kunna stänga dörren till salongen när skärgårdens frekventa regn drog förbi. Hemmahamn var då Gåshaga vilket passade oss innerstadsbor bra. Halva sträckan till Vaxholm från stan avvecklades snabbt och effektivt med bil.
 
2014 bestämde vi oss för att flytta till södra Frankrike. Vi tänkte behålla vår 430 Baltic som sommarställe i Sverige, men insåg snabbt att det blev både opraktiskt och dyrt när vi bodde 285 mil bort. Så 2015 sålde vi Caramba. Vi valde att inte skaffa båt nere i Medelhavet. Där nere är det otroligt mycket salt, båtplatserna löjligt dyra och ordentligt hav med medföljande ordentlig sjögång, vilket gjorde mindre båtar mindre lockande. Nikki Beach i St Tropez fick ersätta båtlivet på något sätt. Det gick i alla fall ingen nöd på oss.
 
Hösten 2019 återvände vi till Sverige. Genast började jag kolla på båtar. Vi var ju litet bortskämda sedan tidigare och hade helt orimliga förväntningar. En 470 dök upp till salu på en marina i Stockholm i slutet juni 2020. Jag hade inte alls tänkt mig en så stor båt och inte heller så gammal. Men jag möttes av en extremt välskött båt med utbytta motorer, nytt elverk, nya turbos, ny varmvattenberedare, etc, etc. Den var kort sagt alldeles för fin för att inte lägga ta dit min andra hälft Stella och en försiktig övertalning började. Men det gick förvånansvärt lätt och en kort tid därefter var vi ånyo med Storebro. Corona-sommaren 2020 flyttade vi in i båten den 15:e juli och sedan bodde vi ombord ända in i oktober då hon torrsattes för vintern i Strängnäs.
 
Nu ser vi fram mot en ny lång båtsommar. Hemmahamn är nu Navis på Kungliga Djurgården.
 
Vi ses på sjön!
/Fredrik