ÖvrigtPartner

Solskenshistoria

Publicerad

Vi hämtade vår båt efter vinterförvaringen och på vägen mot Stockholm och hemmahamn så slutade plötsligt 230 V att fungera ombord.

Efter en snabb koll så visar det sig att Invertens alla lampor blinkar och det är blött av vatten på golvet i aktre stuvutrymmet ? Där borde det inte vara något vatten men det var en liten pöl på golvet. Jag bad min fru Susanne att gasa upp till marschfart 25 knop igen och då upptäckte jag att det blivit ett litet hål på avgasslangen från Styrbordmotor och hålet var så illa placerat att vattenstrålen prickade exakt in i ventilationhålet på Inverten. Chansen att vinkel och placering av hålet skulle vara precis där är en på 1 miljard .

Jag tog kontakt med Mastervolt om man kunde reparera den men den var för gammal (2003). Min mekaniker tyckte jag skulle kolla med försäkringsbolaget, sagt och gjort. Jag ringde Pantaenius omgående och frågade hur jag skulle förfara. Dom skickade en blankett som jag fyllde i och nästa dag hade jag svar att dom ville se var inverten var placerad och hur slangen var i förhållande till Inverten. Jag fotograferade kommande helg då vi åkte ut med båten och jag skickade in bilderna . Inom 1 timme fick jag svar att det är en försäkringsskada och att dom ville ha en offert innnan jag gjorde något. Följande dag fick jag en offert från Marin service och underhåll som sköter min båt och jag vidarebefordrade den till skaderegleraren. Återigen fick jag svar inom 1 timme att det var ok att byta ut den trasiga inverten. Det känns fantastikt bra att ha båten försäkrad hos ett bolag som är snabba och korrekta i sin bedömning. Det är först när man haft en skada som man vet om man har ett bra bolag eller inte. Att bara stirra på premien är inte det bästa sättet att värdera sitt försäkringsbolag utan det är när något hänt som man får veta om dom är bra eller inte.

Jag hoppas att jag inte behöver anlita dom igen men det känns tryggt att veta att dom finns.

 

Lasse Rüdén

Stolt ägare av en SRC Commander 475 med ny Inverter