Historien om Luttis, som just nu renoveras

  • Inläggsförfattare:

 

Storebro Bergö säljes. 9.000 kr. Hur kan man motstå den annonsen?

Skall sanningen fram så bad vi om fler bilder innan vi begav oss de 30 milen från Sölvesborg till Västervik. Västerviks träbåtsförening hade köpt den av kronofogden men hade blivit uppsagda från den plats de hade den på då hamnen skulle bygga ut. De kunde inte ta sig an renoveringen. Båten hade stått ute något år. Tidvis utan något som helst skydd mot väder och vind. Doghouse var i starkt behov av renovering. Det växte mossa på fördäck. Men för priset 9.000 kr var det värt ett försök tyckte vi.

Efter transport till Sölvesborg började vi med att renskrapa skrovet för att titta närmare på vilket skick hon befann sig i. Skrovet var OK, endast någon liten rötskada på en bordläggningsplanka över vattenlinjen. Däremot släppte limningarna i doghouse allt eftersom vårsolen och vinden torkade ur träet.

I aug. 2017 sjösatte vi båten för att se hur hon var i sjön och ev. hitta fel som vi inte hade sett på land. Hon läckte kraftigt på några ställen. Vi såg då att bottenstockarna inte låg an mot skrovet på babord sida nere i ruffen. Tanken var också att vi skulle ha provkört henne för att testa motorn mm. Vi såg dock att det läckte ganska mycket vid propelleraxelgenomföringen och när vi kände på den så visade det sig att mässingsskruvarna hade ärgat och brustit. Den satt endast med tre skruvar av åtta. Båten blev ändå nästan helt tät efter en dag i sjön. Vi lyfte henne igen och började planera för fortsatt arbete.

 

 

Det hade varit spännande att få veta vad som hänt och varför bottenstockarna inte har rätt passform mot skrovet. Efter hand som vi funderat på olika möjliga förklaringar så börjar en teori växa fram. Var hon grundstött eller kanske tappad vid lyft? Skrovet verkar ha blivit deformerat på babord sida. Kan hon ha vält eller tappats så att skrovet har tryckte in och samtidigt skadat bottenstockarna. Nya bottenstockar kanske tillverkades och mallarna till dem gjordes medan skrovet var deformerat och fick därför en felaktig form? När skrovet sedan började återta sin ursprungliga form så har det blivit mellanrum mellan skrov och bottenstock. Skruvarna har suttit fast i bottenstockarna och skadat bordläggningen när den har dragit tillbaka sig? En udda teori som på något sätt ändå verkar vara möjlig?

Via båtens registrening har jag kunnat komma i kontakt med en av ”Luttis” ägare. ”Lutti” levererades från Storebro till AB Gösta Berg i Stockholm den 30 juni 1964. Hon har tillverkningsnummer 970. Nypriset Var 32.950 kr. (Ref. Lennart Ivarsson) En av de förra ägarna var Inger och Leif Ove Pettersson i Tumba. De köpte Lutti av en arbetskamrat på Aftonbladet omkring 1980 och arbetskamraten hade köpt den i Västerås. Leif Ove sålde Lutti till Svante i Tullinge båtklubb omkring år 2000. Svante hade bara båten i något år. Den såldes sedan vidare till Västervik.

Någon gång på 1980 talet lät Leif Ove båten genomgå en större renovering som utfördes av en fd anställd på Storebro. Plywood däcket hade lagts om samt avbärarbalk och längsgående däcksbalkar hade bytts ut. Om någon vet något mer om Lutti från tiden i Västervik så är jag nyfiken på mer information.

Båten har nu demonterats steg för steg och vi har försökt att inte skada de bortplockade detljerna för att förhoppningsvis kunna använda så mycket som möjligt igen. Den tvärsgående däcksbalken som de främre ruff fönsterna står på är nytillverkad och skall monteras. Vi har bytt två av de fyra bottenstockarna som hade fel form. Nu skall vi först passa in de längsgående däcksbalkarna så att de stämmer med det främre ruff fönstret. Då ruffsidorna står på balken måste bredden mellan dem stämma med bredden på fönstret. Sedan återstår ett eller två års pusslande med att få alla bitar renoverade och på rätt plats igen.

De egna kunskaperna består i normalt underhåll av en högsjöbåt i furu, men det här är något helt annat. Men, med hjälp av min goda vän Jonas (på bilden ovan), som är möbelsnickare och slöjdlärare samt besitter gedigna kunskaper i båtkonstruktioner, tror vi att det skall gå bra.

Vi hoppas kunna visa upp Lutti när Mahognyn blänker i solen någon gång.

Hälsningar,

Lars Lamberg

 

Tack Lars, en spännande berättelse och visst kan vi Storebrovänner förstå att det var svårt att motstå en Bergö för 9.000 kr. Samtidigt som vi både är tacksamma och fulla av beundran för det arbete som nu pågår. Jag personligen blev riktigt glad då jag kom i kontakt med dig och ser verkligen fram emot att få höra mer om renoveringen, samt återse Lutti den dag hennes mahognyn åter får blänka i solen!

Stort lycka till med arbetet Lars och Jonas!

Hälsningar,

Veronika

 

Lite information om Svanö/Bergö från Storebro Passion

Årsmodell 1956-1964
L.ö.a. (m) 7,25 – 7,80
Bredd (m) 2,10
Djupgång (m) 0,70
Fribord för (m) 0,90
Fribord akter (m) 0,70
Bränsle (l) 110-130
Skrov Mahogny
Antal byggda båtar 800 – Svanö u. Bergö
   

 

 

 

Ansvarig för sidans innehåll: Veronika Ericsson